Kategorie: Project, zarządzanie projektami, Zarządzanie projektami, modelowanie, UML, BPMN
Warsztat przeznaczony dla osób z pewnym doświadczeniem lub przygotowujących się do pracy projektowej prowadzących projekty
- członków zespołów zwinnych
- zlecających projekty
- pełniących kluczowe role
- uczestniczących w przygotowaniu, planowaniu lub śledzeniu projektuektach zwinnych:
Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy oraz zapoznanie jego uczestników z narzędziami i technikami zarządzania projektami zwinnymi:
- zrozumienie zasad zwinnego podejścia do projektów
- umiejętność wyboru podejścia zwinnego do kontekstu projektu
- zrozumienie ról oraz dynamiki budowy i rozwoju zespołu zwinnego
- zrozumienie cyklu życia projektu zwinnego
- umiejętność stosowania technik i rytuałów pracy zespołowej w projekcie zwinnym
- uporządkowanie wiedzy na temat zwinnych modeli, metodyk i technik
Warsztaty symulacji projektu prowadzone są wg. przygotowanego scenariusza i zawierają m. in. dyskusje (analizy praktyki stosowania poznanych metod, narzędzi i praktyk zwinnych; wykład interaktywny prezentujący podstawy teoretyczne i doświadczenia praktyczne).
Program szkolenia bazuje na modelach AgilePM/DSDM i SCRUM oraz doświadczeniach praktycznych trenera.
Czas trwania
2 dni
Program
- Wprowadzenie praktyczne do podejścia projektowego
- pułapki ścisłego planowania
- nastawienie na cel a nastawienie na produkt
- zaplanowanie i wykonanie projektu wg. ścisłych wymagań i ograniczeń (podejście kaskadowe)
- zaplanowanie i wykonanie projektu na podstawie ogólnych oczekiwań i wybranego celu (podejście kaskadowe i podejście zwinne)
- omówienie technik i praktyk
- cel projektu – język korzyści
- oczekiwania
- wymagania
- produkt (wizja, projekt produktu BDUF, EDUF, prototyp)
- plan projektu
- zadania (lista zadań, sekwencja zadań)
- weryfikacja i walidacja
- Co to jest projektowanie zwinne?
- identyfikacja otoczenia, środowiska i ograniczeń projektu
- dobór cyklu życia (kaskada, iteracje, zwinność)
- ocena naszego środowiska projektowego
- podstawy zwinności
- manifest zwinności
- zasady zwinności
- trudności i pułapki zastosowania w praktyce
- omówienie techniki, praktyki
- CYNEFIN – model opisu środowiska projektu
- proces sztywny
- proces adaptacyjny
- timeboxing
- rozwiązania emergentne
- Agile Manifesto
- identyfikacja otoczenia, środowiska i ograniczeń projektu
- Projekt jest dla ludzi i przez ludzi – zwinne role
- kluczowe perspektywy na projekt
- czym się różni zainteresowanie projektem od podjęcia zobowiązania projektowego
- strategiczne potrzeby, decyzje i nadzór
- sponsor a wizjoner i właściciel biznesowy
- obowiązki i uprawnienia wykonawcy
- zadania operacyjne w projekcie
- identyfikacja znanych ról i obowiązków wg. listy zadań
- właściciel produktu
- operacyjny przedstawiciel biznesu
- zadania i uprawnienia
- zwinny zespół
- od gromady do samoorganizacji
- umiejętności i cechy
- czy każdy zespół może stać się zwinny
- scrum master
- od lidera do coacha
- przywództwo sytuacyjne
- omówienie technik i praktyk
- dynamika zespołu wg Bruce’a Tuckmana
- kompetencje T-shape
- samoorganizujący się zespół
- umocowanie-upoważnienie zespołu
- zarządzanie sytuacyjne – inspiracje Kena Blanchardta w zespole zwinnym
- kluczowe perspektywy na projekt
- Organizacja projektu
- przygotowanie projektu
- wizja biznesowa
- cel i korzyści
- zarys wyniku – produktu
- budowa wizji biznesowej
- omówienie technik i praktyk
- cel językiem korzyści
- SMART
- opowieści [epics]
- zaległości projektu [project backlog]
- przygotowanie projektu
- Strategiczne planowanie
- wizja produktu
- użytkownicy i otoczenie
- priorytetyzacja i dekompozycja na wydania-etapy, sprinty – korzyści i produkty cząstkowe [timeboxing]
- estymacja produktu
- stworzenie planu strategicznego
- omówienie technik i praktyk
- opowieści, tematy, historyjki użytkownika [epics, themes, user stories]
- budowa wizji produktu [story mapping]
- zaległości [backlog]
- priorytetyzacja MoSCoW, pajęcza sieć, macierz wartości
- estymacja T-shirt, ranking
- Planowanie sprintu
- cel
- oczekiwania
- priorytetyzacja
- estymacja
- identyfikacja zadań
- zaplanowanie sprintu
- omówione techniki, praktyki
- historyjki użytkownika
- zaległości [backlog]
- priorytetyzacja MoSCoW
- estymacja ideanlny dzień, idealna godzina, punkty historyjek [story points], poker planistyczny
- szybkość zespołu [velocity]
- wydajność i dostępność zespołu a wielozadaniowość
- tablica zadań
- definicja ukończenia [definition of done]
- Sprint – ewolucyjne wytwarzanie
- sprint swobodny lub strukturalizowany
- rozliczanie i planowanie dnia
- realizacja zadań dziennych
- gromadzenie obserwacji
- przegląd zaległości sprintu, projektu
- wytworzenie produktu w sprincie
- przeprowadzenie stand-up’ów
- gromadzenie obserwacji
- przegląd zaległości
- omówienie technik i praktyk
- stand-up
- tablica zadań
- tablica retro
- przegląd zaległości [refinement, grooming]
- refaktoring
- dług technologiczny [technical debt]
- sprint swobodny lub strukturalizowany
- Przegląd sprintu
- prezentacja wyników
- walidacja wyników
- przegląd zaległości sprintu, produktu
- przegląd wyników sprintu
- co zrobić w następnym sprincie
- Retrospektywa
- podsumowanie obserwacji
- zadania technologiczne
- co udoskonalić w następnym sprincie
- omówienie technik i praktyk
- organizacja i moderowanie spotkania
- tablica retro
- popularne modele i metodyki – inspiracje dla praktyków
- XP, scrum, lean, DSDM 2014/ APM v.2
- podejścia do ryzyka zwinnego [PAQ]
- rekomendacje praktyczne zastosowania model
Training also available in English.
Przeznaczenie i wymagania
Warsztat przeznaczony dla osób z pewnym doświadczeniem lub przygotowujących się do pracy projektowej w projektach zwinnych
Certyfikaty
Uczestnicy szkolenia otrzymują imienne certyfikaty sygnowane przez ALX.
Zobacz też:
- Modelowanie w języku UML
- Modelowanie w Enterprise Architect
- Modelowanie dziedziny biznesowej w języku UML
- Modelowanie procesów biznesowych w BPMN
- Przygotowanie do egzaminu OMG Certified UML Professional 2
- MS Project podstawowy
- MS Project zaawansowany
- MS Project przekrojowy
- MS Project Online
- Podstawy zarządzania projektami
- MS Project Server dla członków zespołów projektowych
- MS Project Server dla kierowników projektów
- MS Project Server dla administratorów
- Symulacja projektu dla Praktyków
- Komunikacja w zespole
- Norma (PRO / EXPERT) podstawowa
- Norma (PRO / EXPERT) zaawansowana
- Norma (PRO / EXPERT) przekrojowa
- Zarządzanie ryzykiem w projekcie
- Zarządzanie zmianą w Organizacji
- Miękkie aspekty zarządzania
- Praktyczne zarządzanie projektami informatycznymi wg PRINCE2
- ITIL®4 Foundation
- Zarządzanie wymaganiami w projektach IT
- Wdrażanie systemów IT w instytucjach publicznych