Kategorie: UML, procesy biznesowe, Zarządzanie projektami, modelowanie, UML, BPMN
BPMN (Business Process Model and Notation) to zdobywający coraz większą popularność graficzny język modelowania procesów biznesowych. Uczestnicy szkolenia poznają rodzaje diagramów BPMN oraz zasady ich tworzenia. Podczas praktycznych ćwiczeń uczestnicy tworzą diagramy BPMN oraz uczą się stosować sprawdzone wzorce i dobre praktyki w celu poprawnego odzwierciedlania na diagramach rzeczywistości biznesowej.
Kurs prowadzony jest w oparciu o oprogramowanie Enterprise Architect, przy czym zakres tematyczny jest realizowany w takiej formie, aby uczestnik posiadł uniwersalną wiedzę niezależną od późniejszego sposobu wykorzystania (w oparciu o posiadane oprogramowanie, czy też bez niego).
Czas trwania
3 dni
Program
Dzień 1.
- Zarządzanie procesami biznesowymi – wprowadzenie.
- historia podejścia procesowego,
- orientacja funkcjonalna vs. procesowa w organizacji,
- definicja procesu biznesowego; co jest, a co nie jest procesem biznesowym,
- rodzaje procesów biznesowych,
- modelowanie procesów biznesowych w procesie produkcji oprogramowania,
- przegląd notacji i narzędzi do modelowania procesów biznesowych.
- Techniki analizy i modelowania procesów biznesowych,
- elementy składowe analizy biznesowej,
- źródła wiedzy o przebiegu procesów biznesowych,
- techniki analizy procesów biznesowych,
- optymalny poziom szczegółowości modeli procesów biznesowych.
- Podstawowa notacja BPMN:
- czynności, bramki, zdarzenia,
- pojęcie żetonu (tokenu).
Dzień 2.
- Szczegóły notacji BPMN:
- zdarzenia początkowe, wewnętrzne i końcowe,
- rodzaje zdarzeń wg charakteru zdarzenia (wiadomość, zdarzenie czasowe, sygnał, itd.),
- zdarzenia przyczepione do brzegu czynności,
- rodzaje bramek,
- zasady wykorzystania bramek sterowanych zdarzeniami,
- najważniejsze rodzaje czynności.
- Modelowanie danych wykorzystywanych w procesach:
- kolekcje obiekty danych,
- składnice danych.
- Podprocesy:
- podprocesy jako forma uproszczenia głównego modelu procesu,
- podprocesy z wieloma wystąpieniami (multi-instance) i pętle,
- podprocesy ad-hoc,
- podprocesy zdarzeniowe.
Dzień 3.
- Modelowanie współpracy między uczestnikami procesu:
- wykorzystanie basenów (pool) i torów (lane),
- przekazywania wiadomości między uczestnikami procesu,
- modelowanie współracy na różnych poziomach szczegółowości.
- Diagramy choreografii:
- choreografia vs. orkiestracja,
- czynności choreografii,
- kolejnosc czynności choreografii,
- bramki i zdarzenia na diagramach choreografii.
- Diagramy konwersacji:
- zastosowanie diagramów konwersacji,
- konwersacje i ich odpowiednik na diagramach wspołpracy.
- Różne spojrzenia na ten sam proces biznesowy:
- modele tego samego procesu realizujące potrzeby różnych interesariuszy,
- stopień szczegółowości modeli.
Training also available in English.
Przeznaczenie i wymagania
Podstawowa umiejętność obsługi systemów komputerowych.
Certyfikaty
Uczestnicy szkolenia otrzymują imienne certyfikaty sygnowane przez ALX.